Производителите се оправдават с по-строгите краш тестове и черните кутии

Специалисти и анализатори в Западна Европа са категорични, че цените на новите автомобили ще се увеличат още повече поради новите правила за безопасност, наложени от ЕС. Най-вероятно съвсем скоро ще се вдигнат с поне 10% или 3000 евро за кола от средния клас с добро оборудване, която днес вече е около 30 000 евро.

Ако в момента автомобилът преживява преход към електрически автомобили, изпитва и исторически скок в цените. През последните години необузданата инфлация

доведе до рязко покачване на цените на автомобилите поради нарастващите разходи за суровини, енергия и недостиг на части

Средно малките коли са поскъпнали с 41% през последните 4 години, според независимата организация T&E (Transport & Environment). Забележително е, че електрическите автомобили също са скочили, и то само за една година средно със 7,7%.

Европейската директива GSR2 (Общ регламент за безопасност), която влиза в сила от юли, ще доведе до нови увеличения на цените. Тази нова наредба включва серия от модификации на новите модели. Това са известните помощни средства за шофиране или т.нар. ADAS. Вече

ще има черна кутия в колите,

която ще записва всички данни на превозното средство, но също и автоматично адаптиране към ограниченията на скоростта, засичане на трафика при движение на заден ход, система за предупреждение за сънливост или дори автоматично аварийно спиране. За последното обаче ще е необходимо да се изчака до 7 юли 2026 г., за да може разпознаването на пешеходци и велосипедисти също да стане задължително за всички нови возила, тоест тези, одобрени преди 7 юли 2024 г.

От страна на пасивната безопасност също има промяна, тъй като краш тестовете ще станат по-тежки. Това означава, че производителите

трябва да интегрират разширена зона на удар в случай на инцидент с главата на пешеходец,

за да намалят риска от нараняване. Ще се изисква също изпитване за заден удар, за страничен удар в стълб и за челен удар по цялата широчина на колата.

И тук марките ще трябва да инвестират още повече средства, за да покрият краш тестовете и вероятно ще направят колите още по-тежки. Освен това тези структурни промени ще бъдат най- скъпите.

Френската компания Kearney прогнозира увеличение от около 2500 евро, като същевременно признава, че “цената дори може да нарасне до 4000 евро за определени модели”.

Преди време изпълнителният директор на Renault Лука де Мео предупреди, че

само електронните помощни средства ще струват 400 евро на автомобил

И то на производителя, преди да формира печалбата си. Тези сметки са правени, преди да станат ясни новите условия на европейските краш тестове, което ще доведе до експлозия на разходите.

Прогнозите са, че това увеличение също няма да е за последно. Защото скоро Европа ще затегне примката около колите с двигатели с вътрешно горене чрез екостандарта Евро 7.

Най-голямо е поскъпването през последните години при луксозните кросоувъри. Например преди 5 години цените на BMW X4 у нас са били от 97 500 лв. до 125 600 лв. с ДДС.

Сега най-евтиният X4 xDrive20i със стандартно оборудване е от 110 100 лв.,

за да стигне до 129 200 при модификацията X4 xDrive30d.

При най-продавания нов модел в България досега през 2024-а - Skoda Octavia, също се забелязва най-голяма разлика при цените на базовите модификации. През март 2021 г. чешкият автомобил се е продавал у нас на цени от 34 950 до 67 530 лева с ДДС.

В момента ценовата листа на Skoda Octaviа е от 46 680 лв. и завършва на 67 860 лв. второто ниво на оборудване на бензинов модел със 150 коня и автоматична скоростна кутия е от 50 790 лв., докато преди 4 години е започвал от 47 980 лв.