Скоро след случка, в която го проявява, идете да питате каква е причината, ако не можете сами да я откриете

"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.

На работно съвещание сте, обсъждате нова задача. Шефът иска идеи. Вие давате една. "Много лесно се дават идеи. Трудно се изпълняват", казва шефът.

Изумени сте. Нали той самият поиска, защо ви реагира така?

Няма съмнение, че с подобна реплика проявява т.нар. пасивно-агресивно отношение. За него има причина. Налага се да я намерите, защото
връзката ви с началника ви е една от най-важните
в работата. Ако често ви се случва да усещате недооценяване и неуважение, не ви се очертава светло бъдеще с този ръководител. Трябва да откриете причината и или да я отстраните, ако е възможно, или да си търсите ново място.

Факт от световни проучвания е, че повечето служители не са доволни от отношенията с мениджърите си. В мащабно проучване на "Харвард бизнес ревю" сред 20 хиляди работещи над 50% отговарят, че не се чувстват уважавани. Според проучване в САЩ само 29% от служителите са на мнение, че ръководителите им се държат човешки с тях.

Вие очевидно сте в нещастните 70 или 50%, но
помислете защо.

Ако скоро сте допуснали грешка в работата, шефът ви наказва с репликата си. Обидно е, защото вместо да оценява идеята ви по същество, натяква за нещо минало. Но може би си заслужава да преглътнете. С упорит труд и високи резултати ще преодолеете предубеждението му.

По-зле е положението, ако нямате издънка, а началникът въпреки това демонстрира пасивно-агресивното отношение. Щом се е случвало и друг път да ви реагира така - полуобвинително, пренебрежително, саркастично, снизходително, значи то е трайно.

Възможно е да се корени в липсата на обективна информация за вашата работа. Не е комплимент за мениджърските му качества, но е и ваш пропуск - не сте съумели да се покажете. Освен да се трудите добре, не бива да допускате да оставате незабелязани. Вземете мерки как да станете видими за шефа.

Предубеждението може да идва от някакви ваши отношения в миналото, ако с мениджъра сте били колеги, преди той да се издигне.

Не е изключено някой "доброжелател" да му създава лошо мнение за вас в момента.

Има още много възможни причини или комбинации от причини и ще ги откриете, като внимателно и честно анализирате.

Как е правилно да отиграете конкретната ситуация, когато началникът ви публично е проявил пасивно-агресивно отношение към вас?

Джудит Хъмфри, автор на книгата "Говори като лидер", пише: "Неприятен сценарий в работата е този, при който вашият шеф винаги поставя под въпрос всяко ваше предложение и изказано мнение. Използва фрази, които имат за цел да ви накарат да замълчите. Вместо обаче да реагирате именно по този начин, вие пък използвайте онова, което казва шефът, като платформа за допълнително развитие на вашите идеи. Бъдете готови да дадете обширно обяснения за тях. Дори ако подходът на вашия мениджър е бил пасивно-агресивен, използвайте тази възможност, за да се защитите. Така може да впечатлите както всички останали в стаята, така и самия ръководител".

Е, може и да не го впечатлите, а така да го ядосате, че да напусне пасивно-агресивния си подход и директно да ви каже да млъкнете. Това ще е по-открита демонстрация на предубеждението му към вас. И по-ясен сигнал, че е по-разумно да си търсите друга работа.

"Невинаги е нужно да напускате, ако отношенията ви с шефа не са отлични. Другият вариант е да се изправите срещу него и директно да дискутирате
причините за проблемите във вашите взаимоотношения", препоръчва Джудит Хъмфри.

Вариантът никак не е лош, защото след този разговор ще можете да прецените как да постъпите.

Естествено, трябва да се подготвите как да го проведете. Нека е бързо, защото е важно да говорите с шефа скоро след последната случка.

Не бива да го обвинявате, а да съобщите като констатация какво е станало: "Вчера на обсъждането направих предложение, а вие казахте "Лесно се дават идеи, но трудно се изпълняват". Това ме кара да мисля, че имате забележки към работата ми. Дойдах да ми кажете какви са". Не добавяйте нищо от сорта на "Вие много често постъпвате така с мен". Изчакайте какво ще ви каже, а директно или в контекста ще разберете защо има предубеждение към вас.

Може да чуете причина, за която въобще не сте се досещали. Може да става дума за нещо, което не е вярно и да изясните истината.

Дори началникът ви да не е откровен и да не ви каже защо винаги поставя под въпрос всяко ваше мнение или предложение, това също е сигнал за избора ви.

Сигнал, че не бива да оставате, понеже той няма какво да ви каже, без да прозвучи необективно. Не можете да се преборите с предубеждението му, защото идва от антипатия, породена от някакви си негови чувства.

Понякога дори в деловите отношения шеф-подчинен съществува ирационална неприязън.

Понякога има не предубеждения, а направо предразсъдъци, основаващи се нетърпимости, които шефът ви няма да назове, защото са политически некоректни и го характеризират като етнически или верски нетолерантен човек, като ксенофоб, хомофоб и т.н.

Докато си търсите друга работа или ако не е моментът да напускате, трябва да си наложите да мълчите, когато шефът иска идеи. Щом не пита конкретно вас, не участвайте в разговора. Отговаряйте само ако ви задава въпрос.

Така ще си спестите неприятни чувства, като той прояви пасивно-агресивното или директно агресивното си отношение.

-------- Стъпки да се справите

Какво да правите, ако получавате пасивно-агресивни коментари от шефа, обяснява Салман Раза, консултант по отношения и автор на книгата "Несъответствията на живота".

Първата стъпка е да идентифицирате интензивността на чувствата си, а след това да им дадете етикет - ядосан/а ли съм, или съм възмутен/а.

След като идентифицирате недоволството си, трябва да намерите начин да се противопоставяте на това чувство.

Важно да не свързвате емоцията със себе си. "Не казвайте "ядосан/а съм". Вместо това кажете "В мен има гняв". Има разлика. Когато в мен има гняв и аз трябва да се отърва от този гняв, мозъкът ми започва да осъзнава, че това е нежелана емоция, която не ми се отразява добре. Това прави процесът с разграничаването от нея по-лесен", обяснява Раза. Ако можете да се разграничите от дадена емоция, то можете и напълно да се отървете от нея.

Най-добре е да не реагирате на момента. Отговорете на шефа, когато емоциите вече са утихнали и умът ви е по-спокоен.

"Реакцията е импулсивна, докато отговорът е премерен. Дайте си известно време, но не пренебрегвайте конфликта", съветва Раза.

Когато решите да се изправите срещу шефа, който е подходил пасивно-агресивно към вас, от ключово значение е да не приписвате вина. Фокусирате се върху вашите наблюдения: "Когато ми казахте (цитирайте), това ме накара да мисля, че ми нямате доверие". После попитайте за причината.

"Ако се задълбочите в разследване на ситуацията, може да разберете, че пасивно-агресивното поведение не е насочено лично към вас. Може да има нещо друго, което се случва с шефа ви. Той може да са под стрес и да си го изкарват на погрешния човек", успокоява Салман Раза.

В "Точният човек" можете да прочетете още:

Свещените крави в службата и как да ги почитате, за да напредвате в кариерата

На интервю за работа не се хвалете с постижения. Обезсилвайте опасения

5 признака за излишна драма в екипа, която яде продуктивност, нерви и успех

Елегантно напускане винаги е по-далновидно от шумно затръшване на вратата

Що е то функционален психопат и как да се справяте, като ви е колега

12 знака, че сте обречени на успех

Твърде умни за висок пост? Често се случва

Как да се държите и да имате успех с шеф мениджър и как с шеф лидер

По-луксозни от шефа и колегите - лош избор

5 техники за повишаване на продуктивността и успеха в работата

Как не се фукате, а информирате за потенциала си и постигате успех